Een standaard applicatie of toch software op maat?

Wanneer je jouw interne processen wilt optimaliseren ga je op zoek naar de mogelijkheden om dit te doen. Hoewel standaard en simpelere software pakketten vaak voldoen, wordt er ook steeds vaker gekozen voor software op maat. Bij standaard software kan je denken aan outlook 365. Echter voldoen deze pakketten vaak niet aan alle eisen. Hierdoor zou je voor een combinatie van verschillende systemen nodig hebben. Dit werkt vaak niet bevorderlijk aangezien dit er voor zorgt dat er veel geswitcht moet worden tussen verschillende programma’s. Met software op maat zorg je ervoor dat alles in één programma zit, waarbij dit speciaal voor jouw onderneming is samengesteld.

Bij ene magazijn is bijvoorbeeld een voorraadsysteem nodig. Wanneer deze niet goed afstelt is en daardoor niet bijgehouden wordt, kan het zijn dat de voorraden niet overeenkomen met de werkelijke cijfers. In dit geval kan het zijn dat producten niet meer voorradig zijn. Het grote verschil met standaard software pakketten is dat deze relatief laag en goed betaalbaar zijn. Deze pakketten bevatten dus niet alle geïmplementeerde benodigdheden omdat deze niet specifiek voor één bedrijf is gecreëerd. 

Toch kiezen voor software op maat?

Na het lange wikken en wegen heb je uiteindelijk toch besloten om software op maat te laten maken. Uit onderzoek is gebleken dat 70% van de gebruikers die voor standaard software gaan, niet tevreden zijn over de functionaliteiten die de software hebben. Soms werken deze functionaliteiten niet optimaal wat resulteert in veel ergernissen. Dit komt voort uit dat de organisaties in het begin vaak niet alle genodigde functionaliteiten in kaart brengt die nodig zijn, een ander groot gedeelte komen ze pas later achter en zit vaak niet in het beoogde pakket. Door vooraf in kaart te brengen wat de pijnpunten zijn en dit met een software ontwikkelaar te bespreken, vergroot je de slagingskans van de juiste software.

Om de slagingskans te vergroten worden de volgende vijf stappen aangeraden.

  1. Technologiecheck. Hierbij wordt er rekening gehouden met de huidige situatie van het bedrijf, en wat de toekomstplannen van een bedrijf zijn. Dit dient namelijk meegenomen te worden om extra kosten in de toekomst te verlagen. 
  2. Gezondheidscheck. Hierbij wordt vooral gekeken naar welke software eigenschappen momenteel goed zijn en welke mee genomen moeten worden naar de nieuwe software.
  3. Brainstormsessie. Zoals eerder werden de toekomstplannen al behandeld, maar wordt er ook rekening mee gehouden met waar de toekomst over een aantal jaren wil staan. Dit geeft namelijk inzicht in of de software hierbij kan bijdragen.
  4. De oplevering. Nadat de software ontwikkeld wordt kan deze door de organisatie getest worden. Wanneer er verbeterpunten aan bod komen kunnen deze worden doorgevoerd.
  5. Nazorg. Toch nog achter een aantal fouten gekomen tijdens het intensiever gebruik? Deze kunnen tijdens de de nazorg verder in kaart gebracht kunnen worden en verbeterd worden.

Hulp nodig bij software op maat? Dan kan je altijd bij een software ontwikkelaar een offerte opvragen.